ActualitateInternaționalJustițieMusic

Zdrobirea monopolului: DOJ atacă gigantul Live Nation-Ticketmaster

Acuzații de monopolizare a pieței muzicii live și de practici anticoncurențiale motivate de ancheta Departamentului de Justiție.

LIVING ERA BANNER

Departamentul de Justiție al Statelor Unite (DOJ) a intentat un proces antitrust împotriva gigantului industriei concertelor și vânzării de bilete, Live Nation Entertainment, joi dimineață la New York. Alături de DOJ, 29 de state și Districtul Columbia s-au alăturat acestei acțiuni legale. Obiectivul principal al procesului este desființarea fuziunii dintre Live Nation și Ticketmaster, fuziune ce a avut loc în 2010 și a fost criticată încă de atunci pentru impactul său negativ asupra competiției în industria muzicii live, relatează Rolling Stone.

Scandal antitrust: DOJ își înfige ghearele în gâtul gigantului Live Nation-Ticketmaster

Procurorul general Merrick Garland a declarat într-o conferință de presă că „Nu ne aflăm astăzi aici pentru că comportamentul Live Nation-Ticketmaster este incomod sau frustrant. Suntem aici pentru că, așa cum susținem, acest comportament este anticoncurențial și ilegal. Susținem că Live Nation a monopolizat în mod ilegal piețele din industria concertelor live din Statele Unite pentru mult prea mult timp. Este timpul să o desființăm”.

Procurorul general adjunct Jonathan Kanter a adăugat că „industria muzicii live din America este distrusă deoarece Live Nation-Ticketmaster deține un monopol ilegal. Procesul nostru antitrust urmărește să desființeze monopolul Live Nation-Ticketmaster, ceea ce va restabili concurența în beneficiul fanilor și al artiștilor deopotrivă”.

Redefinirea industriei concertelor prin despărțirea Ticketmaster și Live Nation

Acțiunea DOJ vine la mai bine de doi ani după ce a început investigația asupra Live Nation, în 2022. Aceasta a fost una dintre cele mai anticipate acțiuni juridice din industria muzicii live, deoarece Live Nation și Ticketmaster au fost supuse unui control riguros din partea fanilor, companiilor concurente și autorităților de reglementare. Fuziunea din 2010 a fost criticată pentru crearea unui obstacol major pentru competiția în sectorul muzicii live.

DOJ a subliniat mai multe aspecte care indică puterea monopolistică a Live Nation, inclusiv utilizarea acordurilor de exclusivitate cu sălile de concerte pentru a bloca concurența și pentru a reduce presiunea competitivă. De asemenea, Live Nation a fost acuzată că a amenințat locațiile care colaborau cu companii rivale cu pierderea concertelor promovate de Live Nation. DOJ susține că aceste practici sunt evidente și au fost utilizate atât explicit, cât și implicit.

Live Nation a fost, de asemenea, acuzată de exploatarea relației sale cu Oak View Group, o companie de dezvoltare și gestionare a locațiilor, cofondată de Irving Azoff, fostul președinte al Live Nation. DOJ a declarat că cele două companii au convenit să evite concurența directă în ceea ce privește promovarea concertelor, consolidând astfel puterea Ticketmaster.

Problemele companiei Live Nation au fost readuse în atenția publicului în urma vânzării controversate de bilete pentru turneul Eras Tour al lui Taylor Swift, care a evidențiat dificultățile tehnice și cozile lungi întâmpinate de fani. Investigația DOJ asupra companiei a început înainte de acest incident.

Întoarcerea la corectitudine: Reformarea industriei muzicii live

În ultimii ani, parlamentari precum Amy Klobuchar, John Cornyn, Richard Blumenthal și Alexandria Ocasio-Cortez au cerut reglementări mai stricte pentru Live Nation. Senatorul Klobuchar a subliniat impactul negativ al acordurilor exclusive ale Ticketmaster și taxele în creștere, susținând că acestea reduc concurența. „Asta îi face un gigant integrat pe verticală”, a spus Klobuchar. „Ei rezervă concertul, vând biletele și dețin locul de desfășurare, ceea ce face ca concurența să fie redusă”.

Criticii au avertizat că fuziunea din 2010 ar putea oferi Live Nation prea multă putere și ar afecta promotorii independenți. Departamentul de Justiție a permis inițial fuziunea cu anumite condiții, dar în 2019, DOJ a ajuns la o înțelegere pentru a modifica și prelungi aceste condiții până în 2025, din cauza încălcărilor de către Live Nation.

Live Nation a respins constant acuzațiile antitrust și a afirmat că industria concertelor și vânzării de bilete este mai competitivă ca niciodată. Compania susține că artiștii și locurile de desfășurare stabilesc prețurile și comisioanele biletelor, nu Ticketmaster. Cu toate acestea, în urma presiunii publice și a investigației DOJ, Live Nation a alocat resurse pentru a aborda alte probleme din industrie, cum ar fi revânzarea de bilete la prețuri umflate.

În declarația sa, Live Nation a respins ideea că procesul DOJ ar schimba industria, argumentând că prețurile și taxele sunt stabilite de factori externi și că compania nu deține un monopol. Totuși, acțiunea DOJ marchează un pas semnificativ în încercarea de a restabili concurența pe piața muzicii live și de a proteja interesele fanilor și artiștilor.

Ne poți urmări pe Google News, Facebook, Instagram, X, și YouTube

Cătălin B
Cu o experiență de peste 20 de ani în media, Cătălin iubește autenticitatea și este mereu la curent cu tot ceea ce se întâmplă în domeniul pe care a ales să-l urmeze.

.