ActualitateInternaționalMediuTech

Pericolul minelor de cobalt din Congo. De ce este cobaltul atât de controversat?

Cobaltul, esențial pentru funcționarea tehnologiei moderne, este adesea utilizat în fabricarea bateriilor cu litiu-ion, întâlnite în vehicule electrice, computere, smartphone-uri și chiar țigări electronice.

Pe măsură ce numeroase țări se orientează către surse de energie regenerabilă, cererea pentru aceste baterii este în creștere constantă. Un raport al Forumului Economic Mondial indică că cererea globală de cobalt se așteaptă să crească de patru ori până în 2030, în principal datorită adoptării extinse a vehiculelor electrice.

Cu toate acestea, exploatarea cobaltului din Republica Democrată Congo (RDC), unde se găsesc rezerve semnificative, ridică serioase preocupări umanitare.

Utilizările cobaltului

Metalul strălucitor, de culoare albastru-argintie, contribuie la stocarea eficientă a energiei în baterii, menținând în același timp temperaturile stabile în condiții extreme de frig sau căldură, fapt ce îl face esențial în aplicații aero-spațiale, de apărare și medicale, precum și în tehnologii de energie curată.

Cobaltul joacă un rol vital în performanța bateriilor cu litiu-ion, care, spre deosebire de bateriile obișnuite, pot fi reîncărcate și reutilizate timp îndelungat, deși la un cost mai mare și cu o reciclare mai dificilă.

Aceste baterii sunt folosite într-o gamă largă de aplicații, de la dispozitive portabile la stocarea energiei în rețelele electrice. Cu toate acestea, cobaltul este un material scump, toxic și dificil de extras și procesat.

Minele de cobalt din Congo

Peste 70% din producția mondială de cobalt provine din minele din Congo, iar 15-30% se obține din „minele artizanale”, unde mii de mineri independenți lucrează în condiții considerate „subumane” și „degradante”, câștigând doar câțiva dolari pe zi, conform lui Siddharth Kara, cercetător la Școala de Sănătate Publică T.H. Chan de la Harvard, citat de NPR.

Ca răspuns la impactul ambiental și îngrijorările privind drepturile omului asociate cu extracția de cobalt, diverse companii de renume, inclusiv Apple și Tesla, și-au asumat angajamente pentru a reduce utilizarea de cobalt sau pentru a-l achiziționa de la producători mai responsabili. BMW, de exemplu, obține cobalt din Maroc și Australia pentru vehiculele sale electrice încă din 2020, conform National Geographic.

Cu toate că Tesla și-a redus în mod semnificativ utilizarea medie de cobalt și folosește acum baterii fără cobalt în noile modele de mașini, a semnat totuși un acord pe termen lung cu Glencore, cel mai mare producător de minerale, pentru a achiziționa anual 6.000 de tone de cobalt din Congo. Acest acord indică faptul că cobaltul congolez va rămâne o resursă crucială pentru producătorii de baterii, conform raportului Forumului Economic Mondial privind extracția artizanală de cobalt în Republica Democrată Congo.

Reciclarea dispozitivelor reîncărcabile ar putea reprezenta o soluție semnificativă pentru a reduce dependența globală de minerit, reducând în același timp costurile pentru consumatori și impactul asupra mediului generat de deșeurile electronice.

Redwood Materials, o companie de reciclare a bateriilor și deșeurilor electronice fondată de fostul director de tehnologie al Tesla, JB Straubel, se specializează în recuperarea materialelor precum cobaltul. Compania preia bateriile cu litiu-ion uzate, le reduce la materialele de bază și extrage metalele precum cobaltul, litiul, cuprul și nichelul, spre a le reutiliza în baterii noi.

Până în 2025, Redwood Materials estimează că va produce suficiente materiale reciclate pentru a alimenta un milion de vehicule electrice anual.

Ne poți urmări pe Google News, Facebook, Instagram, X, și YouTube

Basalău Fabian
Fabian are o experiență de peste 5 ani în online. A scris pentru publicații de renume în România, printre care ProSport și Digisport. Fabian este un pasionat al sportului, al artei și al tehnologiei. Este pasionat de social media și iubește să scrie!

.