Economie

Nou tip de îngrijorare. Fun-flation: În traducere liberă, distracția te costă!

Experiențe scumpe, ieșiri în oraș, nopți pierdute, concerte, călătorii și multe altele. Practic, așa se definește fun-flation, inflaţia cauzată de distracţie care ar putea avea repercusiuni drastice în această toamnă.

Fun-flation, inflaţia cauzată de distracţie

Specialiștii avertizează asupra acestui nou tip de inflație, iar marile bănci centrale sunt îngrijorate de acest nou val de inflație generat de turism, deoarece le-ar putea complica eforturile de a menţine preţurile sub control, transmite New York Times.

Economiștii au observat o tendință neobișnuită la începutul verii: Consumatorii continuă să cheltuiască bani pentru experiențe scumpe, dar distractive, de la ieșiri în oraș la concerte, în ciuda creșterii prețurilor.
 
Șefii băncilor centrale din America trag un semnal de alarmă. Banca Angliei a majorat ratele dobânzilor cu jumătate de punct procentual, după ce nu a reușit să controleze cea mai mare inflație din toate țările din Grupul celor 7 (G7).
 
Guvernatorul băncii, Andrew Bailey, a cărui credibilitate este afectată, a oferitt o explicație prudentă: „Dacă nu creștem ratele acum, ar putea fi mult mai rău mai târziu”.
 
Câteva ore mai târziu, Jay Powell, președintele Fed (n.r. Sistemul Federal de Rezerve al Statelor Unite ale Americii), a declarat în fața unei comisii a Senatului că a observat o amenințare similară. „Ne-am angajat să ținem inflația sub control”, a spus el, avertizând că cel puțin încă o majorare a creditelor este în discuție.
 
Economiștii observă un comportament ciudat în datele privind inflația. Consumatorii fac risipă de bani și aruncă cahs pe mese scumpe, bilete de avion la prețuri foarte mari și bilete scumpe la concerte.
 
Unii economiști din Suedia au acuzat chiar fanii lui Beyoncé că sunt de vină pentru creșterea prețurilor la hoteluri și restaurante atunci când au venit în țară luna trecută pentru a o urmări pe vedetă. În SUA, alții au observat un efect similar, prețurile hotelurilor crescând în orașele în care concertează Taylor Swift.

Companiile profită

În Ungaria, preţurile nu au fost pentru orice buzunar la festivalul de la Sziget, scrie Daily News Hungary. Apa minerală s-a vândut cu 2,5 euro, berea la 0,5 litri cu 4,37 euro, în timp ce o ceaşcă de cafea a costat 2,71 euro. Preţul unui hamburger a înce­put de la 9,28 euro, iar o felie de pizza a costat 6,43 de euro.

În Europa, revenirea sectorului de turism a sporit rezilienţa econo­miei regiunii, însă contribuie în ace­laşi timp la inflaţia serviciilor, relatea­ză Financial Times.

Așadar, o vară de distracţie poate duce la un răspuns de politică monetară mai dur în toamnă.

Ne poți urmări pe Google News, Facebook, Instagram, X, și YouTube

Alexandru
Alexandru are o experiență de peste 10 ani în mediul online, timp în care a publicat peste 5.000 de articole și a strâns cititori de prin toate colțurile lumii. Pasionat de artă și tehnologia viitorului, Alexandru scrie acum pentru NewsDealer. De asemenea, toate articolele de tip pamflet sunt semnate de Alexandru, care poate fi contactat pe adresa redacției, atât pentru a semnala "derapajele", dar și pentru colaborări.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *